DEMONY JAPONII

Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Go down

DEMONY JAPONII

Pisanie by Izanami on 09/01/14, 11:06 am

BAKEMONO - POTWORY
Przedstawione poniżej wybrane demony, są tylko dodatkowym elementem uzupełniającym ciekawostki z Japonii. Wykorzystać ich wizerunki i zachowania można tylko, do eventów poza fabularnych.


AMA-NO-JAKU - Demon wyglądający jak mały Oni (japoński diabeł). Uwielbia czynić ludziom na złość. Jego najbardziej znanym sposobem działania jest czytanie w ludzkich myślach i wywołanie w nich pokusy, poprzez którą są gotowi zrobić wszystko, byle tylko osiągnąć swój cel. W efekcie jednak otrzymują coś zupełnie przeciwnego, niż pragnęli.

BAKU - Wywodzi się z Chin, ale został zaakceptowany w Japonii. Posiada ciało niedźwiedzia, trąbę słonia, oczy nosorożca, ogon krowy, łapy i pręgi tygrysa. Ma wyjątkową umiejętność pożerania snów. Wizerunek jego umieszczany jest przy łóżkach, by pożerał koszmary, a także przy łóżkach chorych, by "zjadał" choroby. Mimo dziwnego wyglądu, jest demonem dobrym.

GAKI - Potępieńcy, którzy popełnili zbrodnie ciężkie, którym jest marnowanie jedzenia. Ich świat gakaido, jest światem głodu. Nie znajdą tam nic do jedzenia. Dlatego też zjawiają się w naszym świecie i najchętniej żywią się ludzką krwią i mięsem. Ich krewnymi mogą być ghule i wampiry. Rozpoznać ich można po spiczastych uszach, szerokich ustach, rozdętych brzuchach jak balony i przede wszystkim są straszliwie wychudzone.
Wyznawcy buddyzmu wierzą, że po śmierci człowiek ma możliwość odrodzenia się. Wariantów tego cyklu jest kilka:
- w ciele kobiety lub mężczyzny w naszym świecie;
- jako zwierzę w naszym świecie;
- jako shura, przebywając w długowiecznym czyśćcu;
- jako gaki, w świecie Gakaido;
- udanie się za zasługi i litościwe życie do raju Gokuraku;
- za wybryki, udaje się do piekła Jigoku.

HEBI - Węże. W przeciwieństwie do kultury europejskiej, w kulturze azjatyckiej węże są postrzegane jako istoty dobre. To właśnie one dały początek wierzeniom o smokach, a zdarzało się, iż zamiennie były ze sobą utożsamiane. Istnieją jednak opowieści o demonicznych wężach Hebi, które pod kobiecą postacią sieją ogromne zniszczenie.

HITO-DAMA - Duchy niedawno zmarłego, przybierają postać błędnego ognika, mieniącego się następującymi barwami: pomarańczową, bladoniebieską lub białą. Choć przyjmują kulistą formę, to mówi się, że posiadają także "ogonki". Czasem widuje się je także przed śmiercią chorego człowieka. Hito-dama znane są także z tego, że zostawiają na wszystkim, czego się dotkną, substancję tę nazywaną ektoplazmą.

HITODAMA - Błędne ogniki. Ich celem było zwabienie niczego nie podejrzewającego podróżnego w pułapkę. Najczęściej pojawiały się w ciemnościach, gdzie "wskazywały" podróżnemu drogę do jego zguby (choć on sam nie zdawał sobie z tego sprawy).

ITTAN-MONEN - Atakuje zwykle nocą, materializując się nagle w powietrzu i owijając się wokół twarzy swojej ofiary, zatrzymując tym samym jej oddech. Mimo posiadania nieprzerażającego ciała, potrafi zabijać bez skrupułów. Wyglądem przypomina długi ognisty całun.

JIKININKI - Inaczej Zombie. Zjadają ciała zmarłych, które najpierw rozszarpują długimi szponami. Jedyny sposobem, by przepędzić Jikininki, jest modlitwa duchownego, za duszę, która stała się owym upiorem. Dusze takie za życia grzeszą egoizmem, pychą i chciwością.

JUBOKKO - Miejsca, w których stoczyły się kiedyś bitwy, były owiane pewnym przesądem. Wierzono, że drzewa rosnące w pobliżu miejsc wchłaniały korzeniami ludzka krew, która zdążyła wsiąknąć w ziemię. Pod jej wpływem przeistaczały się w upiory, których pragnienie mogła zaspokoić tylko ta właśnie substancja. Mając na uwadze ten przesąd, Japończycy starali się unikać takich miejsc, wierząc, że pod postacią zwykłych drzew czaić się mogą demony, które tylko czekają, aż jakiś nieuważny człowiek przysiądzie w ich cieniu. Wtedy atakowały go, krępując swymi gałęziami i powoli wysysały z niego krew, aż pozostawał tylko pustą skorupą.

KAMAITACHI - Wyobrażenia tego potwora sięgają podobieństwa do łasicy, posiadającej długie kły, którymi może zadać szybkie i głębokie rany. Kamaitachi atakują w trzyosobowej grupie, gdzie pierwszy powala ofiarę, drugi rani a trzeci liże i zabliźnia rany. Podobno nikt tych potworów nie widział i pozostają tylko wyobraźnią Japończyków. Ofiara po przejściu takiego ataku, odczuwa ból mięśni a na jej ciele pozostają zabliźnione rany.

KAPPY - Zamieszkują jeziora i stawy. Są to złośliwe, paskudne i niebezpieczne stwory, mające niecały metr wzrostu. Posiadają żółwią skorupę na plecach i pazurzaste kończyny. Na głowie wyrasta im kępka włosów, otaczająca płaskie wgłębienie w czaszce. Zawiera ono wodę, gry kappa wychodzi na ląd, dając jej życiodajną siłę. Bez niej demon ginie. Uwielbiają sumo i jeść ogórki.

KO-DAMA - "Przyrodnicze" duszki zamieszkujące bardzo stare drzewa. Ko-dama nie można zobaczyć, lecz można usłyszeć. Duchy te lubią naśladować ludzkie głosy, tworząc tym samym leśne echo. Człowiek, który zetnie drzewo, zamieszkiwane przez ko-dama, narazi się na jego wielki gniew, sprowadzając nieszczęście nie tylko na siebie, lecz także na całą swoją wioskę. Często więc, aby chronić drzewa zamieszkiwane przez' duchowych opiekunów, opata się wokół ich konarów poświęcone, grube sznury.

NEKO-MATA - Według wierzeń, kiedy obcinano kotom ogon, nie miał prawa stać się na starość demonem, zwanym Neko-mata. Jeśli zauważono, że kotom rozdwajał się jego ogon, rosły do dość sporych rozmiarów i poruszały się tylko na tylnych łapach, wiadome było że stał się kocim demonem. Przypisywano im umiejętność tajemniczego tańca, manipulowanie zmarłymi i władzę nad tajemniczymi ogniami. Nie zabijały ludzi, choć często platały okrutne figle.

NINGYO - Syrenka. Bardzo podobna do swojej europejskiej odpowiedniczki. Różnica w wyglądzie tkwi oczywiście w jej kolorze skóry, rysach twarzy i włosach, które są czarne i proste. Orientalna syrena wydaje się być nieco smutnawa. Łzy jej natomiast zamieniają się w perły. Legendy wspominają, że jeśli dziewczyna zje mięso pięknej ningyo, czas się dla niej zatrzyma i może żyć przez tysiąc lat, będąc piękną i młodą. Jeśli zrobi to dorosła kobieta, odmłodnieje, wypięknieje i będzie żyła tyle samo. Ningyo nie jest skora do kontaktów z ludźmi, ale czasem pojawia się, aby ich ostrzec lub udzielić rady.

OBAKE (lub bakemono) - Upiór będący duchem zmarłej osoby. Pojawia się tak długo, aż załatwi do końca swoje ziemskie sprawy. Zazwyczaj kieruje nim miłość lub nienawiść. Obake przebywający na ziemi z powodu miłości, jest dla ludzi niegroźne. Pojawiają się w widmowej ale miłej dla oka postaci, jaką nosiły za życia. Prawdziwym utrapieniem są natomiast przerażające upiory, które przywołała na świat nienawiść i chęć zemsty. Obake takie w pierwszej kolejności, nękają sprawców swoich nieszczęść, lecz przy okazji obrywa się wszystkim, który upiora widzieli. Najczęściej te rodzaje obake mają ostre rysy na kredowo bladej twarzy, zakrywające ją długie ciemne włosy. Ich biały całun zwęża się, na kształt trąby powietrznej ku ziemi. Zwykle nie zabijają swych ofiar, czasem jednak zdarza się, że poniosą je emocje.

ONI - Tak nazywają się japońskie diabły. Przedstawiane są jako wielkie, muskularne bestie z dłońmi o trzech palcach zakończonych szponami. Posiadają także rogi, a przede wszystkim jeden, znajdujący się na środku czoła. W przeciwieństwie do swoich pobratymców, ich bronią nie są widły. Używają ich w ramach obowiązków służbowych na terenie Jigoku, japońskiego piekła. Do walki z ludźmi używają wielkich, żelaznych maczug kanabo, nabijanych kolcami. Ich skóra jest przeważnie czerwona, ale zdarzają się wyjątki, że bywa niebieska lub czarna. Gustują w ludzkim mięsie, nie pogardzą też sake. Są wyjątkowo inteligentne, lecz mitologia japońska zrobiła z nich naiwnych. Istnieje również żeńska odmiana ONI, zwana hannya.

SACHIHOKO - Potwór morski z chińskiej mitologii, posiadający łeb tygrysa i rybie ciało. Jego skórę pokrywają jadowite kolce. Na lądzie potrafią transformować się w tygrysa. Jest poddanym władcy mórz o imieniu Ryuo i w jego imieniu pilnuje porządków w morskich głębinach. Nie jest do końca złym potworem - nie krzywdzi ludzi.

SAKURA-ONNA - Piękne strażniczki drzewa będącego symbolem Japonii - wiśni. Ich rolę opiekuńczą wobec wiśni, można porównać do znanych europejczykom driad, które opiekowały się drzewami, przez nie zamieszkiwane.

SHIKIGAMI - Przywoływany do życia przez Onmyo-shi (magów). Wygląda jak mały ONI i jest posłuszny woli swojego twórcy. Potrafi przybrać postać dowolnego zwierzęcia lub ptaka. Może również wniknąć w ciało zwierzęcia i przejąć jego wolę. Najgroźniejsze Shikigami potrafią wnikać w duszę człowieka, który w ostateczności może zabić osobę wskazaną mu przez jego Shikigami. Demon może być również groźny dla swojego stwórcy. Zbyt bezwzględnie wykorzystywany może go zaatakować i zabić.

UBUME-YOUKAI - Zrodzone są z dusz kobiet, które podczas porodów, lub w chwili śmierci myślały o swoich dzieciach i o tym, czy ktokolwiek zapewni im jakąś opiekę i ochronę. Opiekują się też dziećmi, których nikt nie chciał do siebie przyjąć. Między innymi przynoszą im jedzenie. Często też wabią kogoś i przyprowadzają na miejsce, gdzie przebywają ukryte dzieci, prosząc jednocześnie o opiekę nad nimi. Gdy człowiek przystanie na ową prośbę, spokojnie Ubume może odejść. Przedstawiane są w długich białych szatach i czarnych włosach zakrywających pół twarzy.

YASHA - Duchy wywodzące się z Indii. Gdy buddyzm wszedł do Japonii, Yashy włączono do kanonu japońskich demonów. Są przedstawiane jako kucające olbrzymy o ogrzej twarzy. Czasami ukazywane są jako życzliwe i chroniące ludzi byty, a czasami jako złośliwe demony, które cieszą się smakiem ludzkiego ciała.



Opisy demonów zaczerpnięte zostały z czasopisma Kyaa. Więcej o potworach poczytać można w numerach: 10, 11, 12, 14. A także opracowaniach "Mitologii Japonii" Jolanty Tubielewicz.

Izanami

Rejestracja : 20/03/2010
Liczba postów : 140


Zobacz profil autora

Powrót do góry Go down

Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Powrót do góry

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach